سر جنین شما درگیر است به چه معناست و چه مدت بعد زایمان انجام می شود؟

سر جنین , درگیر شدن سر جنین , زمان زایمان

وقتی سر جنین شما درگیر است یعنی جنین شما به سمت لگن حرکت کرده است

 

سر جنین از چه زمانی پایین می آید ؟ نشانه های ورود جنین به درون لگن 

سر جنین یا جنین شما درگیر است؛ به طور خلاصه، این بدان معناست که سر جنین شما دقیقا به سمت لگن حرکت کرده است و در موقعیت مناسب برای تولد قرار دارد. در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد درگیر بودن سر جنین خود بدانید وجود دارد.

وقتی سر نوزاد درگیر است چه اتفاقی می افتد؟

وقتی ماما در مورد درگیر شدن سر جنین تان صحبت می کند، به این معنی است که سر جنین شما تا چه اندازه ای به داخل لگن شما حرکت کرده است. در اولین بارداری، درگیر شدن سر جنین با لگن شما می تواند بین هفته های 34 تا 38 اتفاق بیفتد. هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است متوجه شوید که برجستگی شکم شما کمی به سمت پایین حرکت می کند.

 

موقعیت ایده آل برای تولد این است که سر جنین شما پایین باشد و جنین به سمت ستون فقرات شما نگاه کند. به این ” اکسی پوت قدامی” می گویند. این وضعیت آسان ترین زایمان را ارائه میدهد، زیرا جنین شما می تواند به راحتی چانه خود را در حین فشار دادن به داخل ببرد.

 

با این حال، با نزدیک شدن به تولد، جنین شما ممکن است در وضعیت کمتر مطلوبی مانند حالت بریچ (حالتی که جنین در شکم مادر نشسته است) یا پشت به پشت ( سر به پایین اما رو به شکم شما باشد و ستون فقراتش موازی با ستون فقرات شما باشد.) قرار گرفته باشد.

 

اگر جنین شما سایبان یا پشت به پشت است، هیچ ایرادی در آن وجود ندارد، در بسیاری از موارد، نوزاد را می توان به طور طبیعی با این مراحل ساده از NCT چرخاند اما مامای شما نیز ممکن است بتواند توصیه هایی را به شما پیشنهاد دهد.

 

وقتی سر جنین شما درگیر است، ممکن است که به شما گفته شود که جنین در لبه قرار دارد، این حالت به این معنی است که سر جنین شما تا قسمت ابروی جنین در لگن شما قرار دارد و سر دیگر نمیتواند تا این حد تکان بخورد و به اطراف نگاه کند.

 

منظور ماما از 5/1، 5/2، 5/3، درگیر بودن چیست؟

زمانی که ماماها و پزشکان عمومی برآمدگی شکم شما را اندازه گیری می کنند تا ببینند جنین درگیر است یا نه، به این فکر می کنند که سر در حالت 5 قرار دارد و سپس توضیح می دهند که چند پنجم سر نوزاد به داخل لگن فرو رفته است. وسیع ترین قسمت سر نوزاد در نقطه 5/3 از بالای سر به پایین است.

 

هفته به هفته، ممکن است احساس کنید که سر به اندازه 5/1، 5/2، 5/3، و..، وارد لگن شما می شود، همانطور که سر عمیق تر وارد لگن می شود، از ماما یا پزشک عمومی خود بپرسید که آیا آنها به شما می گویند که نوزاد چند پنجم از قبل در لگن شما وجود دارد یا اینکه هنوز چه تعداد از آنها قابل احساس است.

 

وقتی 5/3 سر نوزاد، به داخل لگن شما می رسد، آنگاه پهن ترین قسمت سر وارد شده و گفته می شود که سر جنین درگیر است.

اما چرا این اندازه گیری انجام می شود؟ پاسخ این است که اگر پهن ترین قسمت سر جنین بتواند وارد لگن شود، احتمال بیشتری وجود دارد که جنین شما در بدو تولد بدون مشکل از طرف دیگر خارج شود.

 

چگونه می توانیم بگوییم که سر جنین مان درگیر است؟

علائم برای هر مادر و نوزاد متفاوت است، به طوری که برخی از مادران وقتی نوزادشان به لگن می رود، اصلا هیچ علامتی ندارند. با این حال فیتز دسورگر می گوید، برخی از مادران ممکن است علائم مختلفی را مشاهده کنند : همیشه به ماما یا پزشکخود بگویید که چه چیزی را تجربه می کنید تا بتوانید به درستی معاینه شوید تا مطمئن شوید که همه چیز خوب است .

 

زایمان راحت , زمان درگیر شدن سر جنین , طریقه زایمان راحت

اگر پهن ترین قسمت سر جنین بتواند وارد لگن شود زایمان راحت تری خواهید داشت

 

چه زمانی سر جنین مان درگیر می شود؟

زمان درگیر شدن سر نوزاد در مادران متفاوت است. چندین عامل مختلف وجود دارد که می تواند بر سرعت درگیر شدن سر جنین تأثیر بگذارد، از اندازه و شکل لگن گرفته تا اینکه آیا اولین نوزاد خود را به دنیا می آورید یا خیر. نحوه مواجهه جنین شما نیز می تواند بر این امر تأثیرگذار باشد.

 

با اولین جنین، سر معمولا از حدود 36 هفتگی شروع به حرکت به سمت پایین به داخل لگن می کند، اما در برخی از نوزادان ممکن است قبل از 36 هفتگی به سمت پایین حرکت کنند. سپس، هفته به هفته تا زمان زایمان، سر به سمت پایین حرکت می کند تا زمانی که درگیر شود.

 

گاهی اوقات روند درگیر شدن جنین سریع و گاهی کند است. با نوزاد دوم یا سوم  غیر عادی نیست که نوزاد از لگن خارج شود، یا تا زمانی که  شما شروع به زایمان نکردید، کمی به داخل لگن می رود. در این حالت نوزاد در یک لحظه زایمان به داخل لگن وارد می شود و خارج می شود.

 

وقتی درگیری اتفاق افتاد، چقدر طول می کشد تا زایمان کنم؟

هیچ پاسخ یکسانی برای این سؤالات وجود ندارد که چه مدت طول می کشد تا زمانی که جنین شما درگیر زایمان شود. زنان از نظر تجربه زایمان بسیار متفاوت هستند، و مدت زمانی که طول می کشد تا زایمان اتفاق بیفتد می تواند بسیار متفاوت باشد.

 

فیتز دسورگر می گوید: مردم به شما خواهند گفت که وقتی سر درگیر شود، به زودی زایمان خواهید کرد همچنین درست نیست که اگر سر درگیر نباشد، زایمان کنید. با این حال با اولین تجربه بارداری ، با پایین رفتن سر ( حتی اگر به طور کامل درگیر نشود ) نشانه خوبی است که اندازه لگن شما برای تولد مناسب است.

 

هراسان نشوید، اگر این اولین نوزاد شماست و سرش تا پایان زایمان پایین نیامده است، ممکن است با شروع زایمان، نوزاد در وضعیت بهتری تکان بخورد و سپس پایین بیاید . ماما یا پزشک عمومی شما بهترین کسی است که می تواند به شما توصیه کند.

 

تشویق نوزاد به مشارکت در زایمان,طرز خواب صحیح در بارداری

تمام سواات خود را از پزشک مامای خود بپرسید

 

آیا می توانیم جنین مان را تشویق کنیم که سریعتر درگیر شود؟

انواع توصیه هایی برای زنان در مورد چگونگی تشویق جنین خود به مشارکت وجود دارد، اما به گفته فیتز دسورگر، این که آیا این توصیه ها واقعا کار می کنند یا خیر قابل بحث است.

• بسیاری از مردم به شما می گویند که در رختخواب به پهلوی چپ دراز بکشید.

• مواظب باشید که خیلی پشت مبل ننشینید.

 

بدن شما برای رشد و به دنیا آوردن جنین تان به زیبایی تکامل یافته است، بنابراین استراحت کنید، تا جایی که می توانید در رختخواب و هنگام نشستن در محل کار یا خانه راحت باشید ، جنین شما به موقع به داخل لگن شما رفته و از آن عبور می کند.

 

به یاد داشته باشید که ماما و پزشک  شما در درک بدن باردار شما و نحوه رشد و پایین رفتن نوزاد متخصص هستند. پس تمام نگرانی ها و سوالات خود را روز به روز یادداشت کنید و در هر بازدیدی آنها را با پزشکتان در میان بگذارید.

 

امیدواریم این مقاله نیز برای شما مفید بوده باشد

 

گردآوری:بخش زناشویی بیتوته 

 

مطلب پیشنهادی

اکوکاردیوگرافی جنین چیست؟

مجموعه: بارداری و زایمان اکوکاردیوگرافی جنین   اکوکاردیوگرافی جنین برای چیست؟ اکوکاردیوگرافی جنین یک تکنیک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *